Değer artışından belediyeler pay alacak
İmar
mevzuatını daha şeffaf ve hesap verilebilir hale getirecek
değişiklikle, belediyelerin imar planı değişikliklerinden pay alması
sağlanacak.
İmar mevzuatında yapılacak değişikliklerle imar planlarının yapımındaki süreç daha şeffaf ve hesap verilebilir hale getirilecek,imar uygulamaları daha adil ve hızlı yapılacak ve imar planı değişiklikleri sonucunda oluşan değer artışından belediyeler pay alacak.
Ekonomi yetkililerinden alınan bilgiye göre, imar mevzuatında bir dizi düzenlemeye gidilecek.
Yapılacak düzenlemelerle "imar planlarının yapımındaki sürecin daha şeffaf ve hesap verilebilir hale getirilmesi", "imar uygulamalarının daha adil ve hızlı bir şekilde yapılması" ve "imar planı değişiklikleri sonucunda oluşan değer artışından belediyelerin pay alması" amaçlanıyor.
İmar uygulamalarında şeffaflık sağlanması kapsamında imar
planları ve değişiklikleri taslak ve kesinleşmiş halleriyle belediyenin
internet sitesinde, belediyenin herkesin rahatlıkla görebileceği
panosunda, muhtarlıklarda ilan edilecek, ayrıca mahalli bir gazetede
özet olarak duyurulacak.
İmar planı yapma ve onama yetkisi olan tüm kamu idarelerinin imar
planlarının her aşaması Çevre ve Şehircilik Bakanlığının bu amaçla
oluşturulan web sitesinde yayınlanacak. Planların yapımı, kabul edilen
planların askıya çıkarılması, imar
uygulaması ve yapı ruhsatı gibi temel süreçlere ilişkin mevzuattaki
düzenlemeler konusunda kamuoyu web üzerinden belediyelerce
bilgilendirilecek.
Uygulama imar planı yapıldıktan sonra en geç 2 yıl içerisinde parselasyon planlarının yapılması zorunlu olacak.
Parselasyon planı etaplar halinde yapılabilecek, ancak imar
planı sahası bir bütün olarak ele alınarak Düzenleme Ortaklık Payı
(DOP) aynı oranda kesilecek. Etaplar halindeki yapılan uygulamalarda
kesilecek DOP miktarı farkı etaplar arasında yüzde 3’ü geçmeyecek.
Yapılaşma bulunan ve ayni olarak alınamayan veya eksik alınan alanlarda DOP nakdi olarak da alınabilecek.
Nüfusu 10 binden az olan belediyeler imar planlarını ve parselasyon planlarını Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kanalı ile İLBANK’a ücretsiz olarak yaptırabilecek.
İlk defa yapılan imar planları
DOP ve Kamu Ortaklık Payı (KOP) birleştirilerek minimum yüzde 30 ila
maksimum yüzde 40’a kadar alınmak üzere yeni bir Düzenleme Ortaklık Payı
tanımı yapılacak. DOP+KOP’un yüzde 40’ının üzerinde çıkması halinde bu
orandan fazla olan kısım ilgili idarelerce kamulaştırılacak.
İmar uygulaması yapıldıktan sonra yeni bir uygulama yapılması
İmar Affı Kanunu'na göre parselasyon planları ( imar
uygulaması) yapılmış yerlerde İmar Kanunu'nda öngörülen oranı geçmemek
kaydıyla Kanunun arazi ve arsa düzenlemesine yönelik maddesine göre
parselasyon planı yapılarak imar uygulaması gerçekleştirilebilecek.
Bu uygulama kapsamında yerinde parsel verilmeyenlere eş değer yapılaşma
veya değerleme yöntemine göre en yakın yerden parsel verilecek. Söz
konusu alanlardaki kamu taşınmazlarından kamu alanlarına ayrılanlardan
arta kalan kısmı şahıslarla hisseli hale getirilecek. Uygulama
yapılmadan önce hissedarların talep etmeleri halinde hisseleri aynı
parselde toplanacak.
İmar planı değişikliği, planın ana
kararlarını bozacak nitelikte olmayacak. İmar değişikliği, planda
öngörülmeyen yeni ihtiyaç ve kentin gelişimini sağlamaya yönelik
olacak. Plan değişikliği, tarihi, kültürel dokuyu ve silueti koruyarak,
sosyal donatı ve teknik altyapının imkan verdiği ölçüde yapılacak. Söz
konusu değişiklik, bireysel taleplerin uygun görülmesi ve zorunluluk
hallerinde yapılacak.
Mekansal Planlar Yapım Yönetmeliğinin
ekinde yer alan Farklı Nüfus Gruplarında Asgari Sosyal ve Teknik Altyapı
Alanlarına İlişkin Standartlar ve Asgari Alan Büyüklükleri
Tablosu, İmar Kanunu'na ek olarak konulacak.
Plan notları ile yönetmeliğe aykırı planlamaya imkan sağlanmayacak
Plan değişikliklerine talep veya idarenin ihtiyacı ile başlanılacak.
Değişiklik öncesi ve sonrası taşınmazın arsa
değeri belirlenecek. Belediye meclisinin plan değişikliğine ve alınacak
Belediye Değer Artış Payı'na ilişkin kararına göre işlem tesis edilecek.
Genel plan değişikliği
Genel plan değişikliği, var olan imar
planlarında fonksiyon değişikliği veya yapı yoğunluğu artırılmak
suretiyle planlı alanlardaki parsellerin değerinin bir bütün olarak
artırılması şeklinde ele alınacak. Değişiklik, belediye tarafından talep
aranmaksızın imar planının bütününde, belli bir bölümünde, bir sokak, cadde veya mahallesinde yapılabilecek.
Değişiklik yapılan saha 50 bin metrekareden büyük olacak. Tüm
sokak, cadde ve mahalleyi kapsayan değişikliklerde ise bu sınır
aranmayacak.
Belediye meclisince yüzde 40 ila yüzde 60 arasında belirlenecek oranda değer artış payı belediye tarafından alınacak.
Bireysel plan değişikliği
Bireysel plan değişikliği, bir veya birden fazla kişinin talebi
üzerine fonksiyon ve yapı yoğunluğunun değiştirilerek bu kişilere ait
parsel veya adanın değerinin artırılması olarak değerlendirilecek. Bu
tür değişiklikler 50 bin metrekareden küçük olan sahalarda veya bir ya
da birkaç kişinin talebi üzerine yapılıyorsa bu miktardan büyük
sahalarda yapılabilecek.
Bireysel plan değişikliklerinde
belediye meclisince yüzde 80 ila yüzde 100 arasında belirlenen oranda
değer artış payı alınacak.
Bu payın yüzde 10’u Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı kentsel dönüşüm hesabına, yüzde 10’u tarihi,
kültürel ve doğal dokuyu korumaya yönelik olarak valiliğin sosyal
duyarlılık hesabına, yüzde 10’u ilgili belediyenin kentsel dönüşüm
hesabına doğrudan yatırılacak ve bu amaçla kullanılacak.
Değer artışı payı hesaplanması
Değer artışı belediye meclisi bütçe komisyonunca belirlenecek ve belediye meclisinin oylamasıyla kesinleşecek.
Belediye bütçe komisyonu gerektiğinde değer artışını şu iki şekilde yaptırabilecek:
- İlgili büyükşehir veya il belediyesinden 15 kişi, il emlak
komisyoncuları odası ve ticaret odasından 10’ar kişi yıllık olarak il
bazında belirlenerek, bir heyet oluşturulacak, her değerleme ihtiyacında
kura ile bu heyet içerisinden birer üye ilgili belediye meclisi önünde
belirlenecek, değer tespiti, kura ile belirlenen belediyeden 2 üye, il
emlak komisyoncuları odasından 1 üye, ticaret odasından 1 üye ve mal
sahiplerinden bir üye olmak üzere 5 kişiden oluşan özel
komisyon oluşturarak yaptırabilecek (İlçe belediyeleri de dikkate
alınarak komisyon üyeleri belirlenecek).
- En az 3 ekspertiz şirketine değerleme yaptırarak taşınmazın değişiklik öncesi ve sonrası değerini belirlenecek.
Belediyenin değer artış payı alması
Değer artış payı, taşınmazın plan değişikliğinden sonraki ilk satışından veya yapı ruhsatı aşamasından önce ödenecek.
Ödeme ayni olarak yapılabileceği gibi (kat karşılığı gibi) peşin veya 1 yılda eşit taksitler halinde de olabilecek.
Alınan payların en az yüzde 10’u kentsel dönüşümde kullanılacak.
Değer artışını sağlayan plan değişikliğinin kesinleştiği tarihten
itibaren tapuya, "belediyeye ödenmesi gereken değer artış payı
ödenmeden taşınmazın satılamaz veya yapı ruhsatı verilmez" şeklinde
şerh konulacak. Plan değişikliği yapılıp kesinleştiği tarihten itibaren 6
ay içerisinde nakdi olarak ödeneceğine veya taşınmaz hissesi olarak
verileceğine taşınmaz sahibince karar verilecek.
Diğer Düzenleme Konuları
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Toplu Konut
İdaresi ve Özelleştirme İdaresi gibi kamu idareleri plan değişikliği
yapması durumunda plan değişikliği yapılan arsa kamuya ait ise değer
artışından belediyelere pay verilmeyecek.
Plan değişikliği yapılan arsa kamuya ait değil ise değer artışından belediyelere yüzde 50 pay verilecek.
Belediyelerce kamu alanları ile ilgili olarak plan değişikliği yapılması halinde belediyeye pay verilmeyecek.
Kamu taşınmazlarının gerçek ve tüzel kişilere satışı sonrasında 10 yıl
süre ile taşınmazla ilgili plan değişikliği yapılamayacak.
Kamu
taşınmazlarından tarımsal amaçlı satılanların 10 yıldan sonraki
plan değişiklikleri, satış bedeli güncellenerek değer artışının
yüzde 50’sinin satışını gerçekleştiren Hazineye verilmesi durumunda
yapılabilecek.
diyar-i-bekir her hane de olması elzem Kitap
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder